יעוץ ארגוני והאח הגדול

אני אגלה לכם סוד: מעולם לא צפיתי ב »אח הגדול », תכנית הדגל והזבל של ערוץ 2 (קשת או רשת, מי מבדיל ביניהם חוץ מאנשי הברנז’ה ?). אין לי מושג מי היה אי פעם מועמד בתכנית, מי זכה, מה הסיפורים שהיו. אני בדרך כלל מנסה לא לצפות בפרומואים האינסופיים של התכנית, זה קשה אבל בכל זאת, גם השנה אין לי מושג מי המועמדים. נדמה לי שיש איזה שמן ואחת עם תספורת מוזרה ואולי גמד (או שזה היה שנה שעברה ?).

שנה שעברה, הייתי בקורס צוערים עם עוד 11 חברים. באחד הקורסים, מרצה בשם מולי (« יועץ ארגוני » שגם היה הזוי ברמות שלא יתוארו) רצה לתת לנו דוגמה של התנהגות בין אישית באיזה הקשר ששכחתי והתחיל לספר לנו סיפור על שני אנשים ששנאו אחד את השני, רבו ובסוף אחד יצא גבר או משהו. ואז הוא אמר לנו, כאילו מדובר בפאנץ ליין של כל הסיפור: « אחד נקרא סער ואחד נקרא … (שכחתי) ». שהם היו מתמודדים של ה »אח הגדול », ואותו מולי נתקף בהלם כשהבין שאיש מאיתנו לא היה מושג על מה הוא מדבר כי איש מאיתנו, כולם בני 27 עד 37, מעולם לא צפה בתכנית. מצד שני, כמו שאמרתי, האיש היה די הזוי ותת רמה.

אבל, על פי פרסומי הרייטינג, אנו כנראה די לבד והרוב עם מולי – מעל 40% רייטינג לתכנית, שזה נתון כמעט חסר תקדים. הנתון מוזר בכמה היבטים: קודם כל, באירופה, שהמציאה את הטראש הזה, תכניות מסוג « האח הגדול » כבר לא פופולריות כפי שהיו בעבר. כמובן זה התחיל שנים לפני שזה הגיע לישראל ועבר יותר זמן, אבל אין ממש דוגמה אחרת של מדינה בה התכנית עלתה ברייטינג אחרי 4 עונות. לפי מה שהבנתי באירופה התכנית יותר בנויה על סקס ועל התקווה שהמתמודדים יקיימו יחסי מין מול המצלמה – מה שאכן קורה.

אבל בכל זאת משהו לא מסתדר לי. אני לא צופה. מסביבי, חברים, משפחה, עבודה, גם מרבית האנשים לא צופים בתכנית. גם בפייסבוק, עם כמעט 600 חברים, אני בקושי רואה פוסטים שקשורים, אפילו בעקיפין, לתכנית. שבוע שעבר, בפעם הראשונה תפסתי שני עמיתים לעבודה מדברים על התכנית בסגנון הזה: « ראית אתמול מה קרה באח הגדול ? » שאל הראשון. « לא אני לא צופה בדבר הזה », ענה השני. « גם אני לא, במקרה ראיתי כמה דקות כשזפזפתי ונפלתי על משהו מצחיק ». יכול להיות שמישהו כאן שיקר אבל זה מעיד על כך שלצפות בתכנית הזאת פחות מקובל ממה שעולה בתקשורת.

איך יכול להיות שמעל 40% מהישראלים צופים כל שבוע בתכנית אם כמות הצופים סביבי שואפת לאפס ? אני מודע לכך שהסביבה שלי, כמו של אף אחד, אינה מדגם מייצג של החברה הישראלית אבל כשתכנית אמורה להוות תופעה חברתית כל כך בולטת, אני אמור להרגיש את זה. אז בדקתי את נתוני הרייטינג. קודם כל – לא מדובר ב- 40% מהישראלים אלא 40% מבתי אב יהודיים שיש להם טלוויזיה. לכ- 10% מהאוכלוסייה היהודית אין טלוויזיה (נתון גבוה מאוד יחסית לעולם), לכן הם אינם חלק מהרייטינג אפילו לו יגיע ל- 100%. אני מניח שרובם הם חרדיים. כמובן שהערבים אינם גם כלולים ברייטינג.

בנוסף, המושג של בית אב לא אומר לנו כמה אנשים בכל בית אב צופים בתכנית. בעולם יותר מקובל לתת מספר צופים לתכנית או נתונים דמוגרפיים שמעניינים את המפרסמים. למשל בארה »ב, נתוני הרייטינג הם בדרך כלל בפורמט של X מיליון אנשים צפו בתכנית ו- Y% מבני 18-49 שהם קהל היעד העיקרי של המפרסמים. אם מסתכלים על כמות הצופים בפועל, מתברר שב »אח הגדול » צופים במקרה הטוב כ- 1.5 מיליון אנשים מעל גיל 4, כלומר קרוב ל- 25% מהאוכלוסייה היהודית. נתון עדיין גבוה אבל סביר יותר.

אבל גם נתון זה מעורר ספק. הרייטינג בארץ נמדד על ידי הפיפול-מיטר, מכשיר שמותקן ב- 468 משפחות המהוות מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית. מן הסתם, מדובר במספר קטן מדי כדי להוות באמת מדגם מייצג. בארה »ב, מדובר בכ- 20,000 משפחות וגם שמה כולם יודעים שהנתונים אינם באמת מהימנים – אבל זה מה יש. עד כמה וכמה בארץ. עם העדות השונות, העולים החדשים, רמת הדתיות וכו… ולא דיברנו על עצם הנוכחות של המכשיר שעשויה להשפיע על הרגלי הצפייה של הנבדקים. סביר להניח כי הנתונים אינם מהימנים בכלל.

אז מי צופה ב »אח הגדול » ? כנראה בני נוער משועממים, ערסים, אנשי הבועה בתל אביב, יועצי ארגוניים ועוד כמה שאין להם מה לעשות באותו ערב. לא מעט אנשים. אבל הרבה פחות ממה שחושבים.

Laisser un commentaire

